Terakota Styl arkadowy

Styl arkadowy, zwany też stylem okrągło-łukowym albo (z niem.) Rundbogenstil – prąd w architekturze historyzmu (czasem uważany za formę przejściową między klasycyzmem a historyzmem), nawiązujący do architektury romańskiej, wczesnochrześcijańskiej, bizantyjskiej i częściowo też włoskiego renesansu. W przeciwieństwie jednak do neoromanizmu czy neorenesansu, nie starał się odtwarzać bezpośrednio form historycznych.

stylarkadowy1.jpg

Za jego twórcę uważa się Heinricha Hübscha. Rozwijał się w I połowie XIX wieku w Niemczech, zwłaszcza w Bawarii, gdzie jego głównymi przedstawicielami byli Leo von Klenze i Friedrich von Gärtner, oraz Prusach, gdzie budowle w tym stylu projektował przede wszystkim Ludwig Persius, w mniejszym stopniu również Karl Friedrich Schinke.

Najważniejsze dzieła

  • kościół Trójcy Świętej w Toruniu, 1824, Karl Friedrich Schinkel
  • kościół św. Ludwika w Monachium, 1829–44, Friedrich von Gärtner
  • rozbudowa Rezydencji w Monachium (Königsbau i kościół Wszystkich Świętych), 1826–35, Leo von Klenze
  • Kunsthalle w Karlsruhe, 1836–46, Heinrich Hübsch
  • gmach główny Wyższej Szkoły Technicznej w Karlsruhe, 1836, Heinrich Hübsch
  • synagoga w Laufersweiler, 1839
  • gmach główny uniwersytetu Ludwiga Maximiliana w Monachium, 1840, Friedrich von Gärtner
  • kościół Zbawiciela w Poczdamie, 1841–44, Ludwig Persius
  • gmach Bawarskiej Biblioteki Krajowej w Monachium, 1843, Friedrich von Gärtner
  • kościół Pokoju w Poczdamie, 1845–48, Ludwig Persius
  • kościół św. Trójcy w Kwidzynie, 1846–58, Karl Friedrich Schinkel
  • kościół św. Marka w Burgwedel, 1855
  • kościół Zmartwychwstania Pańskiego w Katowicach, 1856–58, Richard Lucae
  • synagoga w Meisenheim, 1866
  • synagoga w Krakow am See, 1866
  • liczne dworce kolejowe tzw. pierwszej generacji (sprzed 1870), z których zachowały się m.in.:
    • Hamburski w Berlinie z 1847
    • w Minden z 1847
    • w Bad Hersfeld z 1866
    • w Tybindze z 1867
    • w Crimmitschau z 1873